SALAM SEJAHTERA

Friday, August 21, 2009

BERTAPA BERTUAHNYA KITA








SELAMAT BERPUASA.




Selamat berpuasa diucapkan kepada seluruh warga Felda, semuga kita dapat menunaikan ibadat puasa kali ini dalam keadaan yang sihat dan suasana yang cukup tenang.




Mungkin tahun ini puas kita lebih sempurna daripada tahun-tahun sebelumnya. Kali ini mungkin kita tidak lagi membeli sayur kerana kempen Felda agar setiap peneroka menanam sayuran sendiri di halaman rumah cukup berjaya.




Kejayaan ini membuktikan kepada masyarakat luar Felda bahawa apa sahaja yang disarankan oleh Felda maka ianya akan dilaksanakan oleh Masyarakat Felda dengan jayanya.




Kita sebagai warga Felda sesungguhnya cukup beruntung kalau hendak dibandingkan dengan rakan-rakan kita yang tidak berpeluang seperti kita.




Cuba kita renungkan sama-sama secara rasional. Apa yang tidak dibantu oleh Felda dan Kerajaan kepada masyarakat peneroka Felda?.Daripada meningkatkan ekonomi, pendidikan, kesihatan semua ada bantuan Felda.




Sekarang, YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato Sri Najib Tun Abdul Razak memberi tugas kepada Felda supaya menjadi 'GEDUNG MAKANAN NEGARA'. YAB PM mahu melihat semua warga Felda menyahut dan memain peranan harapannya akan menjadi kenyataan.




Felda akan menjadi pegeluar makanan iaitu pisang, cili kulai dan daging lembu dan semua tanggungjawab ini diserahkan kepada warga peneroka untuk melaksanakan. Felda akan memberi segala keperluannya dan peneroka hanya menguruskannya.




Untuk mempastikan semua peneroka terlibat, buat permulaannya setiap peneroka diberi benih cili kulai untuk diuruskan di halaman rumah mereka sendiri. Cuba kita hitung berapa jumlah peneroka seluruh Malaysia ? dan dikali dengan 25 pokok cili kulai, berapa tan cili kulai akan dikelurkan oleh Felda ?.




Inilah kelainan yang ada dalam Felda, sehinggakan nak menanam sayur pun Felda bantu. Bertapa bertuahnya kita sebagai warga Felda.




Semuga di bulan baik ini, sambil kita beribadat kepada ALLAh SWT, SAMA - SAMALAH KITA RENUNGKAN BAHAWA BERTAPA BERTUAHNYA KITA SABAGAI WARGA FELDA.




SAMA - SAMALAH KITA MEMBERI SOKONGAN KEPADA FELDA DAN KERAJAAN DI ATAS KEPERIHATINAN MEREKA KEPADA KITA. Ingat, menjelang Hari Raya ada lagi yang akan diberikan oleh Felda dan Kerajaan kepada kita. BERSYUKURLAH KITA DAN JANGANLAH KITA MENJADI ORANG YANG KUFUR. Wassalam.






1 comment:

  1. Memang beruntunglah orang yg diberi Allah swt peluang menjadi peneroka FELDA berbanding ibu bapa kami yg tinggal dikampung2 Melayu tradisi yg tidak siapa ambil peduli. Maka bersyukurlah sebanyak2nya kpd Allah swt. Cuba bayangkan sejarah hidup kita ketika kita mula2 menjejakkan kami kita ketanah2 rancangan. Apa yg kita ada ketika itu berbanding skg? Maka bersyukurlah sebanyak2nya kpd Allah swt. Selalulah ingatkan jasa2 FELDA dan kakitangannya yg mengurbankan diri dan keluarga berhempas pulas membuka dan memajukan hutan belukar untuk dijadikan tanah rancangan. Mereka hanya tiba setelah semua kemudahan disediakan, kecuali beberapa rancangan yg benar2 penerokanya adalah "peneroka" sebenar dgn menebang hutan dan membina rumah sendiri.

    Kita fikir sebahagian besar peneroka2 ini segi ekonomi sudah mantap, itu pun jika mereka bijak menabung. Ada juga yg tidak bijak mengurus kewangan berbelanja sia2 dgn membeli yg tidak perlu/bukan keutamaan. Sepatutnya mereka lebih tumpu kpd menabung - KPF misalnya yg memberi pulangan yg tinggi. Simpanan perlu untuk hari tua, sakit pening, pendidikan anak2 atau ketika kebun ditanam semula.

    ReplyDelete